הפעילות שלנו

דף הכניסה של חיות איתנו לכיתות ב'-ג'

פיתוח תוכניות לימודים חדשות

התוכניות נועדו לפתח את יכולתם של תלמידים לראות את בעל-החיים כזולת מורכב, רגיש ובעל ערך, להרגיש אמפתיה וחמלה כלפיו ולקיים עמו יחסי כבוד והדדיות. התוכניות גם נועדו להנחיל לתלמידים הבנה של המערכות החברתיות האחראיות לפגיעה בחיות ולעודד את התלמידים לפלס את דרכם כשותפים ומובילים בתכנון ובביצוע של פתרונות. התוכנית המרכזית שלנו היא פרי עבודה משותפת עם מט"ח (המרכז לטכנולוגיה חינוכית) במסגרת לימודי מדעים, תחת הכותרת חיות איתנו. תוכנית הכוללת 6 יחידות לימוד לכיתות ב'-ג' החלה לפעול בשנה"ל 2022-2021, ובשנה הבאה החלה לפעול תוכנית הכוללת 5 יחידות לימוד לכיתות ד'-ה'.

בשנת 2024 השלמנו פיתוח תוכנית חוסן עם בעלי-חיים: למידה חברתית-רגשית על בעלי-חיים בדגש על פיתוח חוסן רגשי במצבי חירום בגילאי בית-הספר היסודי (5 יחידות לימוד).

הכשרה לבעלי מקצוע

השתלמויות, ימי עיון וסדנאות לבעלי תפקידים שיש להם השפעה (רשמית ולא-רשמית) על בעלי-חיים במסגרת עבודתם – דרך מגע ישיר עם בעלי-חיים, אכיפת חוקים הקשורים בהם או קביעת מדיניות המשפיעה עליהם. הפעילויות נועדו לגורמים ברשויות המקומיות, במשטרה ובגופים אחרים, לאנשי חינוך וטיפול ולפעילים לשינוי חברתי. בין ההשתלמויות: השתלמות צוותי חינוך בהטמעת הגישה ההדדית (שותפים: לב הפסג"ה – המנהל לחינוך התיישבותי; מרכז פסג"ה רמת גן); השתלמות א/נשי טיפול בנושא טראומה (בשיתוף עמותת פעמוני רוח); סנופי בחדר הטיפול: קורס ממוקד למטפלים המעוניינים לצרף כלב למפגשים הטיפוליים (בשיתוף דיאלוג עם חיות).

מיתון קונפליקטים עם חיות בר

בעבודה ניסיונית המתמקדת בקינון סנוניות בבנייני מגורים ועסקים, אנו מפתחים ומפיצים פתרונות מעשיים לדו-קיום עם חיות שסופגות פגיעה נרחבת מידי אדם. תוכנית עבודה לצוותי הוראה, מרוכזת בסרטון אחד: לחיות בשלום עם סנוניות; עלון ההסברה שלנו: שאלות ותשובות על קינון סנוניות באזורי מגורים ועסקים; וראו גם דו"ח על לינת סנוניות בחניונים.

העצמה והתמקצעות לפעילים

חי-זום הוא מיזם של ייעוץ ארגוני מקוון (בזום) לאנשים יחידים המתפקדים בפועל כעמותה למען בעלי-חיים ולעמותות צעירות וקטנות הפועלות למען בעלי-חיים. מיזם נוסף הוא כתיבה חיה – הנחיית פעילי זכויות בעלי-חיים בכתיבת כתבות ומאמרים למטרת פרסום וחינוך הציבור.

שיפור פינות חי

פיתוח תו ההדדיות למתקנים שבעלי-חיים מוחזקים בהם, ובמיוחד פינות חי במוסדות חינוך. מיזם תו ההדדיות כולל מערך הכשרה להטמעת הגישה ההדדית, במטרה להגן על בעלי-החיים המוחזקים ממילא בשבי ולהביא לשיפור מעשי במצבם. מיזם תו ההדדיות כולל מטרות בנות השגה שביצוען הלכה למעשה נדיר כיום בשטח, והוא מחייב היכרות עמוקה עם בעלי-חיים על מגוון צורכיהם הרגשיים והחברתיים. היכרות זו מסתייעת במפגשים מונחים של קבוצת מנהלות מתקנים חלוציים העוסקים בשיקום חיות ובטיפול/שיקום בני-אדם (קבוצת מובילות המהפכה); הקבוצה יצרה יחד ספר: מפגשים הדדיים: מהלכה למעשה, עקרונות יסוד, התלבטויות ודרכי פעולה למימוש קשר מיטיב עם בעלי-חיים (מכון אדם וחיה, 2023). ראו גם את חוברת ההנחיות שלנו לפיתוח עזרי חינוך למפגש תלמידים עם חיות בשבי: לפגוש חיות במילים: תכנון עזרי חינוך למפגשים הדדיים בינינו ובין בעלי-חיים.

הכשרת מטפלים

תוכנית הכשרה למטפלים רגשיים בנוכחות בעלי-החיים המעניקה משקל דומה לרווחת האדם המטופל ולרווחת החיה המעורבת בטיפול ("גישה הדדית"). התוכנית נמשכת שלוש שנות לימוד. היא מיועדת לבעלי תואר ראשון, ובוגריה מקבלים תעודת "מטפל רגשי הנעזר בבעלי-חיים בגישה הדדית". התוכנית פועלת בשיתוף עם המכללה האקדמית לחינוך אורנים ובתוך כפר הנוער הדסה נעורים, והיא פותחה על בסיס תוכנית הכשרה הפועלת במכללה מאז שנת 2002. לאתר התוכנית (באתר המכללה האקדמית לחינוך אורנים). ראו גם מקורות שהפקנו בתחום זה.

דילוג לתוכן