נושאים לדיון ולפעילות בגישה הדדית

דף זה מציג מפתח נושאים לעבודה בכיתה בשיעורי חינוך וכישורי חיים, בשיעורים מקצועיים ולקראת אירועים פרטיים וקהילתיים. המפתח מתאים גם לעבודה בייעוץ חינוכי ובטיפול קבוצתי.

הקדמה: יחסים בין-אישיים ובעלי-חיים

היחסים בין בני-אדם ובין חיות אחרות כוללים ניצול רב של חיות ופגיעה קשה בהן. רובנו לא מודעים היטב למצב זה ולהשפעתנו עליו בבחירות היומיומיות שאנו עושים, ולכן אנו עלולים לפגוע בחיות אפילו כשכוונותינו טובות. חינוך בגישה הדדית מקדם את המודעות לבעיות כאלה ומעודד החלטות מושכלות, ובמקביל מפחית ממשקלה של העמדה האגוצנטרית ומפתח יכולת להביא בחשבון גם אחרים תוך התחשבות בצרכים וברצונות שלהם. תלמידים שהתחנכו ברוח זו ייקחו אחריות על מעשיהם ויפגינו יחס משופר אל חיות. אפשר לקדם מטרות אלה הן בתוכניות חינוך ארוכות טווח הן בשיעורים ממוקדים, בהתאם לאפשרויות ולצרכים בשטח ובזיקה לאירועים מיוחדים. לפניכם כמה רעיונות לפיתוח דיון בגישה הדדית במסגרת מפגש חינוכי או טיפולי עם ילדי בית-הספר היסודי.

מיון ההצעות לפי אירועים ותחומי לימוד

1. התחשבות באחרים: זיקוקים ונפצים

החגיגה שלנו עלולה לפגוע במישהו אחר, גם אם לא התכוונו לזה. הקשיבו לסיפור על שכנים לא צפויים והכלב שברח מנפצים – סרטון מתוך חיות איתנו לכיתות ד'-ה', יחידה 4 סרט 2.

אירועים רלוונטיים: יום זכויות בעלי-החיים (י"א באייר); יום העצמאות (ה' באייר); פורים (י"ד-ט"ו באדר); יום כדור הארץ הבינלאומי (22 באפריל); יום הסובלנות (16 בנובמבר); ימי הולדת ושמחות.

2. התחשבות באחרים: מסיבת יום הולדת בחוץ

למה כדאי לאחרים להתחשב בי, וגם לי כדאי להתחשב באחרים: מה יקרה במסיבת יום ההולדת שלי? האם אביא בלונים? האם אזמין הפעלה עם חיות? ואיזה כיבוד אגיש? השתמשו במערך שיעור לדיון בכיתה מתוך חיות איתנו לכיתות ד'-ה', יחידה 4, ובסרטון למי לא שמנו לב במסיבה עם פעילות מקוונת לבית.

אירועים רלוונטיים: יום זכויות בעלי-החיים (י"א באייר); יום כדור הארץ הבינלאומי (22 באפריל); יום המשפחה (ל' בשבט); יום הסובלנות (16 בנובמבר); ימי הולדת ושמחות.

3. בטיחות בדרכים – לכולנו

מהו הקשר בין שמירה על הבטיחות של חיה ובין שמירה על הבטיחות שלי? כולנו חיים בסביבה אחת. צפו בסרטון מהכביש לבית החולים וערכו דיון בכיתה, מתוך חיות איתנו לכיתות ד'-ה', יחידה 4 סרט 1.

אירועים רלוונטיים: יום זכויות בעלי-החיים (י"א באייר); יום כדור הארץ הבינלאומי (22 באפריל).

4. חופש בחירה והחזקת תוכי בכלוב

האם נכון להחזיק תוכי בבית? בפינת חי? מה התוכי יכול לבחור כשהוא כלוא שם? ומה אפשר לעשות למען תוכים? למידה דרך הזדהות ודמיון מודרך: השתמשו במערך שיעור לדיון בכיתה מתוך חיות איתנו לכיתות ד'-ה', יחידה 2.

אירועים רלוונטיים: יום זכויות בעלי-החיים (י"א באייר); ביקור במקום עם בעלי-חיים; יום הציפורים הנודדות העולמי (8 באוקטובר).

5. אכפתיות כלפי הזולת: בעלי-חיים בשבי ובחופש

מה לומדים על מישהו אחר כשהוא נמצא בסביבה מסוימת, ומה לומדים עליו כשהוא נמצא בסביבה אחרת? היכן אבחר לפגוש בעלי-חיים? איך אפשר להשפיע על שיפור הסביבה ולא לקבל כמובן מאליו שבעל-החיים כלוא בכלוב? השתמשו במערך שיעור ומשחק ריאלטי מתוך חיות איתנו לכיתות ד'-ה', יחידה 3.

אירועים רלוונטיים: יום זכויות בעלי-החיים (י"א באייר); יום הסובלנות (16 בנובמבר); ביקור במקום עם בעלי-חיים.

6. מפגש הדדי: כולם יוצאים מרוצים

כשפוגשים בעלי-חיים בכלל, איך אפשר להבטיח שכולנו נצא מרוצים? איפה אנחנו יכולים לפגוש חמור, ומה אנחנו מצפים שיקרה במפגש? כשפוגשים חמור, איך אפשר לדעת אם הוא מרוצה או לא? אף אחד לא רוצה שירכבו על הגב שלו! צפו בסרטון מתוך חיות איתנו לכיתות ד'-ה', יחידה 3 סרט 3.

אירועים רלוונטיים: יום זכויות בעלי-החיים (י"א באייר); יום הסובלנות (16 בנובמבר); ביקור במקום עם בעלי-חיים.

7. מעורבות חברתית: שיפור חיי בעל-חיים בשבי

איך אפשר לעזור לאנה הארנבונת לעבור למקום שיש בו תנאים טבעיים יותר? בפעם הבאה שתרצו לפגוש חיות, לאן תבחרו ללכת? נסו למצוא את הדרך להוציא ארנבונים מהכלוב בחדר בריחה ארנבוני, מתוך חיות איתנו לכיתות ד'-ה', יחידה 3.

אירועים רלוונטיים: יום זכויות בעלי-החיים (י"א באייר); ביקור במקום עם בעלי-חיים.

8. קונפליקט ופשרה: מפגש הדדי עם בעל-חיים בשבי

איך אפשר לפגוש בעלי-חיים בגובה העיניים? איך אפשר להכיר בעל-חיים בלי לגעת בו? איך אפשר להכיר את סיפור החיים, הקשיים והכוחות של בעלי-חיים שאנו פוגשים בשבי? כיצד אפשר לפתוח דיון על נושאים שנויים במחלוקת? הכינו כרטיסיות עבודה ושלטים בגישה הדדית, לפי חוברת ההדרכה לפגוש חיות במילים.

אירועים רלוונטיים: יום זכויות בעלי-החיים (י"א באייר); יום הסובלנות (16 בנובמבר); ביקור במקום עם בעלי-חיים.

9. אמפתיה: מפגש עם חיה בפינת חי

מה מרגיש ארנבון כשהוא פוגש ילד בפינת חי? מה מרגיש ילד במפגש עם ארנבון? עשו תרגיל באמפתיה – הסתכלות על מפגש ילד-ארנבון משתי זוויות מבט, מתוך חיות איתנו לכיתות ב'-ג', יחידה 1.

אירועים רלוונטיים: יום זכויות בעלי-החיים (י"א באייר); יום הסובלנות (16 בנובמבר); ביקור במקום עם בעלי-חיים.

10. התחשבות באחרים בחיים משותפים

איך נתחשב ברצונות שונים בבת אחת? מה עושים שהכלב שלי נהנה לבלות חופשי בחוץ, אך הוא עלול לפגוע באחרים? השתמשו במערך שיעור דילמת הכלבה החופשיה, מתוך חיות איתנו לכיתות ד'-ה', יחידה 5.

אירועים רלוונטיים: יום זכויות בעלי-החיים (י"א באייר); יום כדור הארץ הבינלאומי, 22 באפריל; יום הסובלנות (16 בנובמבר).

11. התמודדות עם קונפליקט

האם מוצדק להשתמש בבעלי-חיים כחלק מתחפושת? מה עובר על סוסים כשרוכבים עליהם? האם צריך לאסוף כל גור בודד שמצאנו? האם צריך לאסור מכירת בעלי-חיים בחנויות? מה קורה לבעלי-החיים בפינות חי? בחרו כתבה בנושא שמעניין אתכם וענו על השאלות, מתוך חיות איתנו לכיתות ד'-ה', יחידה 5.

אירועים רלוונטיים: יום זכויות בעלי-החיים (י"א באייר); יום הסובלנות (16 בנובמבר); ביקור במקום עם בעלי-חיים.

12. מדע רווחת בעלי-חיים והתנסות אישית

איך נביט דרך העיניים של אחרים? איך אפשר לדעת מה בעלי-חיים צריכים ורוצים? צפו בסרטון ראיון עם מדען רווחת בעלי-חיים וערכו התנסות חווייתית בחוץ – יוצאים לגינה בלי נעליים כדי לחוות טיפול בחוץ כמו… כלב, מתוך חיות איתנו לכיתות ד'-ה', יחידה 2.

אירועים רלוונטיים: יום זכויות בעלי-החיים (י"א באייר); יום חיות המשק הבינלאומי (2 באוקטובר); יום הסובלנות (16 בנובמבר); ביקור במקום עם בעלי-חיים.

13. הערך של חיי משפחה

מה היא משפחה בשבילך? למה המשפחה חשובה כל-כך? אילו סוגי משפחה קיימים? מהם חיי משפחה טובים עבור ארנבונים? איך הרגיש סנואו הפר ללא אימו ובלי המשפחה שלו? השתמשו מערך שיעור לדיון בכיתה, מתוך חיות איתנו לכיתות ב'-ג', יחידה 5.

אירועים רלוונטיים: יום זכויות בעלי-החיים (י"א באייר); יום המשפחה (ל' בשבט); יום הסובלנות (16 בנובמבר).

14. אימוץ בעל-חיים ואחריות אישית

איך מחליטים אם כדאי לאמץ חיה חדשה? אילו תנאים צריכים להתקיים כדי לתת לחיה בית טוב לכל החיים? הקשיבו לסיפור וערכו דיון בכיתה, בתוספת פעילות הורים וילדים, מתוך חיות איתנו לכיתות ב'-ג', יחידה 5.

אירועים רלוונטיים: יום זכויות בעלי-החיים (י"א באייר); יום המשפחה (ל' בשבט).

15. שעמום או סקרנות ועניין? אנחנו יכולים להשפיע

מה לדעתכם מרגישה תרנגולת שנמצאת בכלוב בלי אדמה או במקום צפוף?  מהו הקשר בין חיפוש מזון לסקרנות? הכלב שלכם משועמם? בואו נעזור לו! השתמשו במערך שיעור וסרטונים לדיון בכיתה, וכן בהנחיות בניית תיבת הפתעות לכלב, מתוך חיות איתנו לכיתות ב'-ג', יחידה 3.

אירועים רלוונטיים: יום זכויות בעלי-החיים (י"א באייר); יום חיות המשק הבינלאומי (2 באוקטובר); ביקור במקום עם בעלי-חיים.

16. מתבוננים בלי להפריע: יוצאים לתצפית

כדי ללמוד על מישהו, צריך להתבונן בו בלי להפריע לו. עקרונות של עריכת תצפית על בעל-חיים כדי להכיר אותו ולברר: האם בעל-חיים שאני פוגש חי טוב? מה חסר לו? השתמשו בהנחיות לפעילות מגלים מה חיות צריכות כדי לחיות טוב, מתוך חיות איתנו לכיתות ב'-ג', יחידה 2.

אירועים רלוונטיים: יום זכויות בעלי-החיים (י"א באייר); יום כדור הארץ הבינלאומי (22 באפריל); יום הציפורים הנודדות העולמי (8 באוקטובר); יום הסובלנות (16 בנובמבר).

17. מה צריך כדי לחיות טוב?

חיות במשקים חקלאיים סובלות מצפיפות, משעמום ומתנאים חברתיים וסביבתיים שאינם מתאימים להן . מכירים את הסיפורים האישיים של סנואו הפר, ענת התרנגולת ועינב החמור. למה הם זקוקים כדי לחיות טוב? ואיך הם מרגישים כאשר הם חיים בסביבה שלא מתאימה להם ובתנאים לא טובים? האם מזון, מים, אוויר מספיקים לחיים טובים? השתמשו במערך שיעור ובסרטונים בכיתה מתוך חיות איתנו לכיתות ב'-ג', יחידה 2.

אירועים רלוונטיים: יום זכויות בעלי-החיים (י"א באייר); יום חיות המשק הבינלאומי (2 באוקטובר).

18. מרחב אישי ומגע: מבחן הסכמה

מה צריך לדעת לפני שניגשים לבעלי-חיים ולאנשים? האם אנחנו ניגשים ישר למישהו ונוגעים בו? איך אפשר לקבל הסכמה ממישהו שלא עונה לנו במילים? צפו בסרטון מתוך חיות איתנו לכיתות ב'-ג', יחידה 4.

אירועים רלוונטיים: יום זכויות בעלי-החיים (י"א באייר); יום הסובלנות (16 בנובמבר); ביקור במקום עם בעלי-חיים.

19. הקשבה לזר ולשונה: תקשורת לא-מילולית

איך אפשר להבין מישהו שלא מדבר בשפה שלנו? אילו מסרים עוברים בשפת הגוף? כיצד אפשר להבין מה כלבים מספרים לנו? השתמשו במערך שיעור הכולל סרטונים, מתוך חיות איתנו לכיתות ב'-ג', יחידה 4.

אירוע רלוונטי: יום זכויות בעלי-החיים (י"א באייר); יום הסובלנות (16 בנובמבר).

20. פעילות בקהילה: לחיות בשלום עם סנוניות

סנוניות מקננות כמעט בכל יישוב בישראל, במבנים מעשה ידי אדם. לעיתים קרובות אנשים הורסים את הקינים. סדרת שיעורים קצרה הכוללת הכנת פתרון מעשי, לשלשית (מדף קל מאוד הקולט את הלכלוך הנופל מהקן) מקושטת, נועדה לפתור את הקונפליקט ברוח של שכנות טובה וגישור. סרט הדרכה למורה: לחיות בשלום עם סנוניות. מומלץ להתחיל בתוכנית בפברואר.

אירועים רלוונטיים: יום זכויות בעלי-החיים (י"א באייר); יום כדור הארץ הבינלאומי (22 באפריל ); יום הציפורים הנודדות העולמי (8 באוקטובר); יום הסובלנות (16 בנובמבר).

21. אקטיביזם ותחרות ארצית – חיה מצלמת

יום המעשים הטובים ויום זכויות בעלי-החיים מספקים הזדמנות לפעול למען בעלי-חיים. כיצד נעלה מודעות לבעיות של בעלי-חיים? איך אפשר להיכנס לנעליו של מישהו אחר ולראות את הקושי שהוא חווה? האם אנחנו כילדים יכולים להשפיע? כדאי להשתתף בתחרות צילום ארצית: השתמשו במערך שיעור מתוך חיות איתנו לכיתות ד'-ה', יחידה 6, וראו הסבר מפורט על כל מה שנדרש להשתתפות בתחרות חיה מצלמת.

אירועים רלוונטיים: יום זכויות בעלי-החיים (י"א באייר); יום המעשים הטובים (מרץ/אפריל, נתון לשינויים); יום כדור הארץ הבינלאומי (22 באפריל); יום הציפורים הנודדות העולמי (8 באוקטובר); יום הסובלנות (16 בנובמבר).

22. אקטיביזם ותחרות ארצית – כרזות חיות

יום המעשים הטובים ויום זכויות בעלי-החיים מספקים הזדמנות לפעול למען בעלי-חיים. כיצד נעלה מודעות לבעיות של בעלי-חיים? כדאי להשתתף בתחרות ארצית וליצור קיר הסברה, לפי מערך שיעור מתוך חיות איתנו לכיתות ב'-ג', יחידה 6, וראו הסבר מפורט על כל מה שנדרש להשתתפות בתחרות כרזות חיות.

אירועים רלוונטיים: יום זכויות בעלי-החיים (י"א באייר); יום המעשים הטובים (מרץ/אפריל, נתון לשינויים); יום כדור הארץ הבינלאומי (22 באפריל); יום הציפורים הנודדות העולמי (8 באוקטובר); יום הסובלנות (16 בנובמבר).

דילוג לתוכן