הנחיית פעילים בכתיבה (כתיבה חיה)

כתיבת כתבות ומאמרים – סדנה לפעילי זכויות בעלי-חיים

כתיבה חיה היא סדנת כתיבה לפעילי זכויות בעלי-חיים המבקשים לכתוב לקהל הרחב ולקהלים מקצועיים. מחזור ראשון של הסדנה בהנחיית ד"ר אריאל צבל התקיים בין 19 ביולי ל-27 בספטמבר 2022. תמצית מפורטת של המפגשים מופיעה בתוכנית שלהלן. לבירור על מחזור חדש של הסדנה יש לפנות למכון אדם וחיה info@haai.org.il.

תוכנית המפגשים

  1. הגדרת נושא לעומת ניסוח טענה
  2. אפיון הקהל ובחירת הבמה לפרסום
  3. כתיבה על בעלי-חיים – עבודה מסוכנת!
  4. מה הכוונה?! על אי-בהירות בניסוח
  5. איך מחלקים טקסט? יחידות תוכן והדגשה
  6. מה מעצבן עורכים? סגנון ולשון
צילום: Andre Glechikoff, flickr

מה לומדים?

  • הנחיה בכתיבת כתבה/מאמר בהיקף 5,000-800 מילים, עבור פרסום על במות פופולריות (מדורים שונים בעיתונות הכללית), מקצועיות למחצה (פורטל או עלון של קהילה מקצועית) או מקצועיות (כתב-עת). שפות: עברית ואנגלית.
  • סיוע בבחירת נושא ובניסוחו.
  • התאמת במה נכונה לנושא שבחרת.
  • התאמת סגנון הכתיבה לבמה ולקהל.
  • שיפור איכות הכתיבה: ארגון הקשר בין חלקי הטקסט, בהירות, סגנון הולם ושפה תקנית.
  • הנחיה בחיפוש מקורות.
  • חידוד תכנים וטענות העוסקים באופן ביקורתי ביחסי חיה-אדם.
  • ליווי בהבאת הטקסט שלך לפרסום.

פרטים טכניים

  • 6 מפגשים מקוונים אחת לשבועיים, לפי 6 הנושאים המוגדרים בתוכנית הסדנה; מפגשי הנחיה נוספים ותגובות אישיות בכתב על טקסטים מתקיימים לפי הצורך. (מחזור 1 התקיים בקיץ 2022).
  • מספר משתתפים: 15-6.
  • מתקבלים רק מועמדים מתאימים, בעקבות מילוי שאלון ושיחה אישית.
  • המפגשים ללא עלות למשתתף/ת – במימון מכון אדם וחיה.
  • משוב אישי על תוכן וסגנון הטיוטות בידי מנחה הסדנה.
  • משוב אישי על תוכן וסגנון הטיוטות בידי משתתפי הסדנה (ביקורת עמיתים).
  • הרצאות אורח מפי מומחים לפרסום בעיתונות:
  • המנחה: אריאל צבל, ד"ר בהיסטוריה ופילוסופיה של המדע – התמחות בכתיבה ביקורתית על יחסי חיה-אדם, מעל 30 שנות ניסיון בכתיבה עבור במות שונות – פופולריות ומקצועיות; אתר: https://arieltsovel.com/.

המשתתפים

  • פעילים להגנה על בעלי-חיים – יחידים או נציגי עמותות.
  • מורים ומדריכים העוסקים בחינוך לקידום זכויות בעלי-חיים.
  • אנשי חינוך העובדים עם בעלי-חיים בגישה הדדית.
  • אנשי טיפול רגשי העובדים עם בעלי-חיים בגישה הדדית.
  • תלמידי מכללה/אוניברסיטה המעוניינים לעבד עבודה לימודית שעשו לשם פרסום.

מה צריך לעשות כדי להשתתף?

  • לבירור על מחזור חדש של הסדנה יש לפנות למכון אדם וחיה info@haai.org.il. כשייפתח מחזור חדש, יש למלא שאלון מקוון (https://forms.gle/T9t8Jkr8PqsTmKwa8) ולהשתתף בשיחת מיון אישית מקוונת.
  • השתתפות מלאה בכל 6 מפגשי הסדנה.
  • הגשת טיוטות לפי תוכנית אישית.
  • קריאת טיוטות של עמיתים וכתיבת הערות עליהן, לפי תוכנית אישית.
  • התחייבות לעשות מאמץ להביא את הטקסט שלך לפרסום.

נושאים לדוגמה

רשימת זו נועדה להמחשה בלבד ואינה מחייבת את משתתפי הסדנה.

  1. לקהילת הפסיכותרפיה – תיאור מקרה של טיפול בעזרת בעלי-חיים בגישה הדדית: מה תרמה לטיפול הכרה עקבית בסובייקטיביות של החיה.
  2. לקהל הרחב – סיפור על הצלה, שיקום ואימוץ של כלב כמקרה מייצג של פעילות של העמותה שלי.
  3. לקהילה מקומית – כתבה לרגל אחד החגים בזיקה לבעלי-חיים, כגון חירות בפסח, קציר וביכורים בשבועות, ופיקניק טבעוני ביום העצמאות.
  4. להורים – בילויים רצויים ופסולים עם חיות: בעיות ופתרונות מעשיים לביקור בגן חיות, בפינת חי, בפינת ליטוף או בחוות רכיבה.
  5. לנוער – כללי הישרדות כטבעוני יחיד באירועים משפחתיים.
  6. לתלמידי חטיבת הביניים – שילוב זכויות בעלי-חיים במסגרת עבודות לימודיות בכמה מקצועות נבחרים.
  7. לצוותי חינוך – רצוי ולא רצוי בעיצוב סביבת בית-הספר לשם משיכת חיות בר.
  8. להורים – דינמיקה משפחתית נכונה כשהילד שלך מבקש לעבור לטבעונות במשפחה לא-טבעונית.
  9. לקהילת הפסיכותרפיה – יישום שיטה/תיאוריה בטיפול דיאדי על מפגשים טיפוליים בהשתתפות כלב.
  10. לצוותי חינוך – יישום עקרונות משרד החינוך על למידה משמעותית בפתרון קונפליקטים עם יונים וציפורים אחרות במרחב הביתי.
  11. לקהל הרחב – תיאור מקרה של חילוץ גור חתולים ממלכודת דבק, במסגרת קידום החקיקה האוסרת שיווק מלכודות דבק ושימוש בהן.
  12. לשוחרי אמנות – ניצול סמוי של חיות בתערוכה מסוימת, על רקע דיון בסוגיית חופש הביטוי באמנות.
  13. להורים או לגננות – איך לספק לילדים בגילאי הגן אוכל טבעוני בריא, זול ונוח להכנה.
  14. לקהילה מקומית – ליקויים בעבודת העירייה בתחום ההגנה על בעלי-חיים ומה יכול התושב לעשות כדי לעודד שיפור במדיניות.
  15. לפנסיונרים או לצוותי סיעוד – המלצות ואזהרות על אימוץ חתולים בגיל הזהב.
  16. לשוחרי תרבות – המחקר שלי על היחס לבעלי-חיים בחברה זרה מסוימת ובמה זה רלוונטי לנו כאן ועכשיו.
  17. לצוותי חינוך – איך להציג הישגי חקיקה לרווחת בעלי-חיים במסגרת שיעורי אזרחות או כישורי חיים.
דילוג לתוכן