כתיבת כתבות ומאמרים – סדנה לפעילי זכויות בעלי-חיים
כתיבה חיה היא סדנת כתיבה לפעילי זכויות בעלי-חיים המבקשים לכתוב לקהל הרחב ולקהלים מקצועיים. מחזור ראשון של הסדנה בהנחיית ד"ר אריאל צבל התקיים בין 19 ביולי ל-27 בספטמבר 2022. תמצית מפורטת של המפגשים מופיעה בתוכנית שלהלן. לבירור על מחזור חדש של הסדנה יש לפנות למכון אדם וחיה info@haai.org.il.
תוכנית המפגשים
- הגדרת נושא לעומת ניסוח טענה
- אפיון הקהל ובחירת הבמה לפרסום
- כתיבה על בעלי-חיים – עבודה מסוכנת!
- מה הכוונה?! על אי-בהירות בניסוח
- איך מחלקים טקסט? יחידות תוכן והדגשה
- מה מעצבן עורכים? סגנון ולשון
מה לומדים?
- הנחיה בכתיבת כתבה/מאמר בהיקף 5,000-800 מילים, עבור פרסום על במות פופולריות (מדורים שונים בעיתונות הכללית), מקצועיות למחצה (פורטל או עלון של קהילה מקצועית) או מקצועיות (כתב-עת). שפות: עברית ואנגלית.
- סיוע בבחירת נושא ובניסוחו.
- התאמת במה נכונה לנושא שבחרת.
- התאמת סגנון הכתיבה לבמה ולקהל.
- שיפור איכות הכתיבה: ארגון הקשר בין חלקי הטקסט, בהירות, סגנון הולם ושפה תקנית.
- הנחיה בחיפוש מקורות.
- חידוד תכנים וטענות העוסקים באופן ביקורתי ביחסי חיה-אדם.
- ליווי בהבאת הטקסט שלך לפרסום.
פרטים טכניים
- 6 מפגשים מקוונים אחת לשבועיים, לפי 6 הנושאים המוגדרים בתוכנית הסדנה; מפגשי הנחיה נוספים ותגובות אישיות בכתב על טקסטים מתקיימים לפי הצורך. (מחזור 1 התקיים בקיץ 2022).
- מספר משתתפים: 15-6.
- מתקבלים רק מועמדים מתאימים, בעקבות מילוי שאלון ושיחה אישית.
- המפגשים ללא עלות למשתתף/ת – במימון מכון אדם וחיה.
- משוב אישי על תוכן וסגנון הטיוטות בידי מנחה הסדנה.
- משוב אישי על תוכן וסגנון הטיוטות בידי משתתפי הסדנה (ביקורת עמיתים).
- הרצאות אורח מפי מומחים לפרסום בעיתונות:
- עו"ד שירה הרצנו, דוברת אנימלס.
- ארז ארליכמן, לשעבר כתב לענייני בעלי-חיים, ynet.
- ד"ר שירי רז, מטפלת אישית וזוגית, מומחית בעבודה עם טבעונים, ובעלת הטור "טבעונות על הספה", הארץ.
- המנחה: אריאל צבל, ד"ר בהיסטוריה ופילוסופיה של המדע – התמחות בכתיבה ביקורתית על יחסי חיה-אדם, מעל 30 שנות ניסיון בכתיבה עבור במות שונות – פופולריות ומקצועיות; אתר: https://arieltsovel.com/.
המשתתפים
- פעילים להגנה על בעלי-חיים – יחידים או נציגי עמותות.
- מורים ומדריכים העוסקים בחינוך לקידום זכויות בעלי-חיים.
- אנשי חינוך העובדים עם בעלי-חיים בגישה הדדית.
- אנשי טיפול רגשי העובדים עם בעלי-חיים בגישה הדדית.
- תלמידי מכללה/אוניברסיטה המעוניינים לעבד עבודה לימודית שעשו לשם פרסום.
מה צריך לעשות כדי להשתתף?
- לבירור על מחזור חדש של הסדנה יש לפנות למכון אדם וחיה info@haai.org.il. כשייפתח מחזור חדש, יש למלא שאלון מקוון (https://forms.gle/T9t8Jkr8PqsTmKwa8) ולהשתתף בשיחת מיון אישית מקוונת.
- השתתפות מלאה בכל 6 מפגשי הסדנה.
- הגשת טיוטות לפי תוכנית אישית.
- קריאת טיוטות של עמיתים וכתיבת הערות עליהן, לפי תוכנית אישית.
- התחייבות לעשות מאמץ להביא את הטקסט שלך לפרסום.
נושאים לדוגמה
רשימת זו נועדה להמחשה בלבד ואינה מחייבת את משתתפי הסדנה.
- לקהילת הפסיכותרפיה – תיאור מקרה של טיפול בעזרת בעלי-חיים בגישה הדדית: מה תרמה לטיפול הכרה עקבית בסובייקטיביות של החיה.
- לקהל הרחב – סיפור על הצלה, שיקום ואימוץ של כלב כמקרה מייצג של פעילות של העמותה שלי.
- לקהילה מקומית – כתבה לרגל אחד החגים בזיקה לבעלי-חיים, כגון חירות בפסח, קציר וביכורים בשבועות, ופיקניק טבעוני ביום העצמאות.
- להורים – בילויים רצויים ופסולים עם חיות: בעיות ופתרונות מעשיים לביקור בגן חיות, בפינת חי, בפינת ליטוף או בחוות רכיבה.
- לנוער – כללי הישרדות כטבעוני יחיד באירועים משפחתיים.
- לתלמידי חטיבת הביניים – שילוב זכויות בעלי-חיים במסגרת עבודות לימודיות בכמה מקצועות נבחרים.
- לצוותי חינוך – רצוי ולא רצוי בעיצוב סביבת בית-הספר לשם משיכת חיות בר.
- להורים – דינמיקה משפחתית נכונה כשהילד שלך מבקש לעבור לטבעונות במשפחה לא-טבעונית.
- לקהילת הפסיכותרפיה – יישום שיטה/תיאוריה בטיפול דיאדי על מפגשים טיפוליים בהשתתפות כלב.
- לצוותי חינוך – יישום עקרונות משרד החינוך על למידה משמעותית בפתרון קונפליקטים עם יונים וציפורים אחרות במרחב הביתי.
- לקהל הרחב – תיאור מקרה של חילוץ גור חתולים ממלכודת דבק, במסגרת קידום החקיקה האוסרת שיווק מלכודות דבק ושימוש בהן.
- לשוחרי אמנות – ניצול סמוי של חיות בתערוכה מסוימת, על רקע דיון בסוגיית חופש הביטוי באמנות.
- להורים או לגננות – איך לספק לילדים בגילאי הגן אוכל טבעוני בריא, זול ונוח להכנה.
- לקהילה מקומית – ליקויים בעבודת העירייה בתחום ההגנה על בעלי-חיים ומה יכול התושב לעשות כדי לעודד שיפור במדיניות.
- לפנסיונרים או לצוותי סיעוד – המלצות ואזהרות על אימוץ חתולים בגיל הזהב.
- לשוחרי תרבות – המחקר שלי על היחס לבעלי-חיים בחברה זרה מסוימת ובמה זה רלוונטי לנו כאן ועכשיו.
- לצוותי חינוך – איך להציג הישגי חקיקה לרווחת בעלי-חיים במסגרת שיעורי אזרחות או כישורי חיים.