הנחיית פעילים בכתיבה (כתיבה חיה)

כתיבת כתבות ומאמרים – סדנה לפעילי זכויות בעלי-חיים

מנחה: ד"ר אריאל צבל, מכון אדם וחיה, info@haai.org.il; ההרשמה הסתיימה!

לוח המפגשים

  1. 19.7.2022 מה בין הצגת נושא לניסוח טענה? לתמצית המפגש
  2. 2.8.2022 אפיון הקהל ובחירת הבמה לפרסום. לתמצית המפגש
  3. 16.8.2022 כתיבה על בעלי-חיים – עבודה מסוכנת! לתמצית המפגש. אורחת – שירה הרצנו.
  4. 30.8.2022 מה הכוונה?! על אי-בהירות בניסוח; לתמצית המפגש. אורח – ארז ארליכמן.
  5. 13.9.2022 איך מחלקים טקסט? יחידות תוכן והדגשה. לתמצית המפגש. אורחת – שירי רז.
  6. 27.9.2022 מה מעצבן עורכים? סגנון ולשון. לתמצית המפגש

רקע

משתתף בפעילות מיוחדת העוזרת באופן ישיר לבעלי-חיים?

משתתפת בפעילות המעוררת באנשים יותר כבוד, חמלה ושותפות עם בעלי-חיים?

יש לך רעיון מקורי בתחום זה?

אל תשמור/י את הניסיון שלך לעצמך, ואל תאפשר/י לידע המיוחד או לתובנה המיוחדת שלך להיעלם! כדי לקדם את מטרותיך, אחרים צריכים להכיר את עבודתך. לשם כך כדאי לסכם את ההישגים והרעיונות שלך בלשון מובנת לכול, ולפרסם את הסיכום הזה במקום הנכון: בכתב-עת, בעיתון או בפורטל המתאים ביותר מבחינת תפוצתו וקהל היעד שלו. אם טרם עשית זאת כי קשה להתחיל לבד – סדנת כתיבה חיה מיועדת לך.

צילום: Andre Glechikoff, flickr

מה לומדים?

  • הנחיה בכתיבת כתבה/מאמר בהיקף 5,000-800 מילים, עבור פרסום על במות פופולריות (מדורים שונים בעיתונות הכללית), מקצועיות למחצה (פורטל או עלון של קהילה מקצועית) או מקצועיות (כתב-עת). שפות: עברית ואנגלית.
  • סיוע בבחירת נושא ובניסוחו.
  • התאמת במה נכונה לנושא שבחרת.
  • התאמת סגנון הכתיבה לבמה ולקהל.
  • שיפור איכות הכתיבה: ארגון הקשר בין חלקי הטקסט, בהירות, סגנון הולם ושפה תקנית.
  • הנחיה בחיפוש מקורות.
  • חידוד תכנים וטענות העוסקים באופן ביקורתי ביחסי חיה-אדם.
  • ליווי בהבאת הטקסט שלך לפרסום.

פרטים טכניים

  • 6 מפגשים מקוונים אחת לשבועיים בקיץ 2022, בימי ג', 21:30-20:00.
  • מספר משתתפים: 15-6.
  • יתקבלו רק מועמדים מתאימים, בעקבות מילוי שאלון ושיחה אישית.
  • המפגשים ללא עלות למשתתף/ת – במימון מכון אדם וחיה.
  • משוב אישי על תוכן וסגנון הטיוטות בידי מנחה הסדנה.
  • משוב אישי על תוכן וסגנון הטיוטות בידי משתתפי הסדנה (ביקורת עמיתים).
  • הרצאות אורח מפי מומחים לפרסום בעיתונות: עו"ד שירה הרצנו, דוברת אנימלס; ארז ארליכמן, לשעבר כתב לענייני בעלי-חיים, ynet; ד"ר שירי רז, מטפלת אישית וזוגית, מומחית בעבודה עם טבעונים, ובעלת הטור "טבעונות על הספה", הארץ.
  • המנחה: אריאל צבל, ד"ר בהיסטוריה ופילוסופיה של המדע – התמחות בכתיבה ביקורתית על יחסי חיה-אדם, מעל 30 שנות ניסיון בכתיבה עבור במות שונות – פופולריות ומקצועיות; אתר: https://arieltsovel.com/.

המשתתפים

  • פעילים להגנה על בעלי-חיים – יחידים או נציגי עמותות.
  • מורים ומדריכים העוסקים בחינוך לקידום זכויות בעלי-חיים.
  • אנשי חינוך העובדים עם בעלי-חיים בגישה הדדית.
  • אנשי טיפול רגשי העובדים עם בעלי-חיים בגישה הדדית.
  • תלמידי מכללה/אוניברסיטה המעוניינים לעבד עבודה לימודית שעשו לשם פרסום.

מה צריך לעשות כדי להשתתף?

  • מילוי שאלון מקוון (https://forms.gle/T9t8Jkr8PqsTmKwa8) והשתתפות בשיחת מיון אישית מקוונת.
  • השתתפות מלאה בכל 6 מפגשי הסדנה.
  • הגשת טיוטות לפי תוכנית אישית.
  • קריאת טיוטות של עמיתים וכתיבת הערות עליהן, לפי תוכנית אישית.
  • התחייבות לעשות מאמץ להביא את הטקסט שלך לפרסום.

נושאים לדוגמה

רשימת זו נועדה להמחשה בלבד ואינה מחייבת את משתתפי הסדנה.

  1. לקהילת הפסיכותרפיה – תיאור מקרה של טיפול בעזרת בעלי-חיים בגישה הדדית: מה תרמה לטיפול הכרה עקבית בסובייקטיביות של החיה.
  2. לקהל הרחב – סיפור על הצלה, שיקום ואימוץ של כלב כמקרה מייצג של פעילות של העמותה שלי.
  3. לקהילה מקומית – כתבה לרגל אחד החגים בזיקה לבעלי-חיים, כגון חירות בפסח, קציר וביכורים בשבועות, ופיקניק טבעוני ביום העצמאות.
  4. להורים – בילויים רצויים ופסולים עם חיות: בעיות ופתרונות מעשיים לביקור בגן חיות, בפינת חי, בפינת ליטוף או בחוות רכיבה.
  5. לנוער – כללי הישרדות כטבעוני יחיד באירועים משפחתיים.
  6. לתלמידי חטיבת הביניים – שילוב זכויות בעלי-חיים במסגרת עבודות לימודיות בכמה מקצועות נבחרים.
  7. לצוותי חינוך – רצוי ולא רצוי בעיצוב סביבת בית-הספר לשם משיכת חיות בר.
  8. להורים – דינמיקה משפחתית נכונה כשהילד שלך מבקש לעבור לטבעונות במשפחה לא-טבעונית.
  9. לקהילת הפסיכותרפיה – יישום שיטה/תיאוריה בטיפול דיאדי על מפגשים טיפוליים בהשתתפות כלב.
  10. לצוותי חינוך – יישום עקרונות משרד החינוך על למידה משמעותית בפתרון קונפליקטים עם יונים וציפורים אחרות במרחב הביתי.
  11. לקהל הרחב – תיאור מקרה של חילוץ גור חתולים ממלכודת דבק, במסגרת קידום החקיקה האוסרת שיווק מלכודות דבק ושימוש בהן.
  12. לשוחרי אמנות – ניצול סמוי של חיות בתערוכה מסוימת, על רקע דיון בסוגיית חופש הביטוי באמנות.
  13. להורים או לגננות – איך לספק לילדים בגילאי הגן אוכל טבעוני בריא, זול ונוח להכנה.
  14. לקהילה מקומית – ליקויים בעבודת העירייה בתחום ההגנה על בעלי-חיים ומה יכול התושב לעשות כדי לעודד שיפור במדיניות.
  15. לפנסיונרים או לצוותי סיעוד – המלצות ואזהרות על אימוץ חתולים בגיל הזהב.
  16. לשוחרי תרבות – המחקר שלי על היחס לבעלי-חיים בחברה זרה מסוימת ובמה זה רלוונטי לנו כאן ועכשיו.
  17. לצוותי חינוך – איך להציג הישגי חקיקה לרווחת בעלי-חיים במסגרת שיעורי אזרחות או כישורי חיים.