צבל, אריאל. מפגש הדרכה בנושא "לחיות בשלום עם סנוניות" (וידיאו). מכון אדם וחיה, 9.4.2024.
הרצאה מקוונת במסגרת מפגש הדרכה מקוון לצוותי חינוך (01:01:10 דקות). ההרצאה נלווית לסרט ההדרכה "לחיות בשלום עם סנוניות: הכנת לשלשיות בכיתה ושימוש בלשלשיות בשטח". נושאי ההרצאה: 1. מה מיוחד בסנוניות כנושא למיזם חינוך? 2. טווחי זמן מומלצים למיזם סנוניות; 3. מקורות עזר; 4. מיזם רב-תחומי רב-שנתי; 5. סוגיות במקצועות חינוך וכישורי חיים; 6. סוגיות במקצועות הומניסטיים ובמקצועות יצירה; 7. סוגיות במקצועות מדעיים. מצגת ההרצאה מופיעה ברשימה זו כמקור נפרד.
צבל, אריאל. מפגש הדרכה בנושא "לחיות בשלום עם סנוניות" (מצגת). מכון אדם וחיה, 9.4.2024.
מצגת PowerPoint (כוללת 13 שקופיות רב-שכבתיות) הנלווית להקלטת הווידיאו של מפגש ההדרכה המקוון לצוותי חינוך (המופיע ברשימה זו כמקור נפרד). ההרצאה נלווית לסרט ההדרכה "לחיות בשלום עם סנוניות: הכנת לשלשיות בכיתה ושימוש בלשלשיות בשטח". נושאי ההרצאה: 1. מה מיוחד בסנוניות כנושא למיזם חינוך? 2. טווחי זמן מומלצים למיזם סנוניות; 3. מקורות עזר; 4. מיזם רב-תחומי רב-שנתי; 5. סוגיות במקצועות חינוך וכישורי חיים; 6. סוגיות במקצועות הומניסטיים ובמקצועות יצירה; 7. סוגיות במקצועות מדעיים. במצגת קישורים פעילים בגוף השקופיות, ופרטים נוספים על התמונות הנפתחים בלחיצה על "הערות" בסרגל התחתי.
צבל, אריאל (תסריט והגשה), דרורה ברוק (הפקה) ויהונתן יעקבי (צילום ועריכה). לחיות בשלום עם סנוניות: הכנת לשלשיות בכיתה ושימוש בלשלשיות בשטח (וידיאו). מכון אדם וחיה (ערוץ יוטיוב), 23.3.2024.
הסרט (20:50 דקות) נועד לנשות ואנשי חינוך המלמדים או מדריכים ילדים ונוער בכל שכבות הגיל – בבתי-ספר, בגני ילדים ובחוגים, וגם להורים המעוניינים להוביל יוזמה חינוכית בבתים משותפים גדולים. הסרט נוצר על רקע השמדת קיני הסנוניות בתואנה של "לכלוך" או "מטרד" באזורי מגורים ועסקים בישראל. הפתרון הפשוט והיעיל ביותר לקונפליקט הוא לשלשיות – מדפים קטנים וקלים מאוד שיותקנו תחת הקינים ומקומות העמידה של הסנוניות, ויקלטו כמעט את כל הלשלשת והבוץ. הכנת לשלשיות בכיתה והפצתן בבניינים שיש בהם קונפליקט אדם-סנונית היא משימה מושלמת לשיעורי חינוך וכישורי חיים, לשיעורי טבע ומדעים ולשיעורי יצירה ואומנות. פעילות זו מאפשרת לצוות החינוך להגיע לקהילה הקרובה כולה בעזרת ילדים ונוער מתוך הקהילה, לתרגל עם משתתפי הפעילות שילוב ייחודי בין לימודים עיוניים, פעילות יצירתית ויישום מעשי ברמת מעורבות גבוהה במיוחד, ולבסוף לספק לקהילה פתרון מעשי לקונפליקט – פתרון שהצלחתו מבוססת על כוחם של קשרים אישיים וגאווה מקומית. הסרט מהווה תוכנית עבודה תמציתית ושלמה למורה ולמדריך/ה, ואפשר ומומלץ גם להקרין אותו בכיתה. הסרט כולל חלק המיועד גם להורים, לוועדי בתים ולאנשי תחזוקה.
צבל, אריאל. לינת סנוניות בחניונים: תמונת מצב והצעות לפתרון קונפליקטים. מכון אדם וחיה, 7.4.2022.
דו"ח (40 עמודים) שנועד לסייע לאנשים בעמדות מפתח בתחום הבנייה ואחזקת המבנים לחיות בשלום עם ריכוזי לינה המוניים של סנוניות הרפתות: להגן על האינטרס של אנשים בהגנה על רכושם ובחיסכון בעלויות – בלי לפגוע בסנוניות. הדו"ח כולל מיפוי שימושי של שיטות אסורות, שיטות בעייתיות ושיטות מומלצות לטיפול זמני או קבוע בקונפליקט בין בני-האדם לסנוניות בריכוזי לינה המוניים. מבוסס על ספרות מחקר, על ספרות טכנית, על קשר עם אנשים בשטח ועל עבודת שטח אישית של המחבר.
צבל, אריאל. השימוש בחומרים שמנוניים ודביקים נגד ציפורים – סקירת מקורות. מכון אדם וחיה, 20.2.2022.
מסמך עבודה (37 עמודים) הסוקר עשרות רבות של מקורות מישראל ובעיקר מחו"ל: מחקרים מדעיים, חוברות הדרכה למדבירים, חוקים, פטנטים, עלונים לצרכן ועוד. הדברים מובאים כתמצית בעברית וכציטוטים מדויקים בשפות המקור. הנושאים: "הרחקה" – מה זה ואיך זה עובד?; חומרים דביקים הנמכרים להרחקת יונים וציפורים נוספות; סכנות הנשקפות לציפורים כתוצאה ממגע עם חומר שמנוני ודביק; עמדות ציבוריות כלפי השימוש בחומרים שומניים ודביקים נגד ציפורים.
בית החולים לחיות בר. שימוש בחומרים שמנוניים ודביקים לצורך הרחקת בעלי כנף (מכתב). 5.1.2022.
חוות דעת מומחה במכתב קצר (דף אחד) מבית החולים לחיות בר הפועל בשיתוף רשות הטבע והגנים והספארי. כולל סיכום פגיעתם של חומרים שמנוניים ודביקים בציפורים שמשקלן 15 גרם עד ק"ג אחד: פגיעה הרסנית במבנה הנוצה ובתפקודה, פגיעה ביכולת הבידוד התרמי של הציפור, בליעת החומר, פגיעה בעור כפות הרגליים וביכולת תנועת הציפור, הידבקות שאריות פסולת לגוף, חשיפה לטורפים.
צבל, אריאל. "גריז פוגע בסנוניות במרכז המסחרי רוגובין ביבנה, סיכום סופי, 10.10.2021," מכון אדם וחיה, נובמבר 2021.
סיכום מפורט (45 עמודים) ומדויק של מקרה הפגיעה בסנוניות הרפתות בחניון המרכז המסחרי רוגובין ביבנה בין 26.4.2021 ל-10.10.2021. בסיכום מפורטים הנזקים שנגרמו לכל אחת מ-44 הסנוניות ו-3 הצוצלות שנמצאו בשטח בידי צוות מתנדבים. הפגיעה הוזמנה על-ידי הנהלת הקניון ובוצעה בידי חברת "הרחקת היונים" TeriDove: לפחות 36 קינים הושמדו, ונמרח חומר שמנוני ודביק בגושים גדולים על צינורות הכיבוי ששימשו את הסנוניות ללינה. החומר פגע בציפורים ללא ירידה במספר הקורבנות במשך כל התקופה, עד להסרת החומר.
צבל, אריאל. "על סנוניות וגריז: התעללות, ציד והדברה במסווה של הרתעה" (וידיאו, בקישור: 01:17:00-00:53:15). הכנס הארצי לרווחת בעלי-חיים בישראל, משרד החקלאות ופיתוח הכפר, בית דגן. 19.10.2021.
הרצאה המציגה סיכום ומסקנות ממקרה הפגיעה בסנוניות הרפתות בחניון המרכז המסחרי רוגובין ביבנה בין 26.4.2021 ל-10.10.2021. הפגיעה הוזמנה על-ידי הנהלת הקניון ובוצעה בידי חברת "הרחקת היונים" TeriDove: לפחות 36 קינים הושמדו, ונמרח חומר שמנוני ודביק בגושים גדולים על צינורות הכיבוי ששימשו את הסנוניות ללינה. הסיכום מציג באופן תמציתי את הנזקים שנגרמו לסנוניות, וקובע שההתייחסות למריחת חומרים שמנוניים ודביקים נגד ציפורים בתור "הרחקה" היא הטעיה שבבסיסה עומדות עבירות המנוסחות בבירור בארבעה חוקים: התעללות (חוק צער בעלי-חיים), ציד לא חוקי (החוק להגנת חיית הבר וחוק הגנים הלאומיים) והדברה לא חוקית (חוק הסדרת העיסוק בהדברה תברואית). לתקציר מפורט:
עברית / Abstract:
English
צבל, אריאל. שאלות ותשובות על קינון סנוניות באזורי מגורים ועסקים. מכון אדם וחיה, יוני 2021.
עלון הסברה מקוון עבור תושבים, ועדי בתים, חברות אחזקת בניינים וכיו"ב (22 עמודים קצרים). כולל הסברים המלווים בצילומים לתועלת ולנזק שגורמים סנוניות ובני-אדם אלה לאלה, ומפרט הצעות מעשיות במקרה של קונפליקט עקב קינון סנוניות בבניין. הופק בשיתוף עם מרכז הצפרות הישראלי, החברה להגנת הטבע; המרכז לטיפוח ציפורי הבר בחצר ובגינה; חיים וסביבה – תשתית לתנועה הסביבתית; תנו לחיות לחיות; אנימלס.
סנוניות וטסיות: רשימות מיבנה ומקורות מידע, האתר של ד"ר אריאל צבל (מתעדכן).
מפתח מתעדכן למקורות על סנוניות, רובם עם קישורים למקור במרשתת. הרשימה נועדה לכסות את כל המקורות בעברית הרלוונטיים לפעילות חינוכית והסברתית בנושא סנוניות, ולהציע מבחר גדול גם באנגלית. הרשימה כוללת: חומר מאת ד"ר אריאל צבל; מקורות על פעילות חינוכית בנושא סנוניות בישראל; מקורות נוספים בעברית; סרטונים הזמינים במרשתת; מקורות באנגלית בנושאים שונים הקשורים לסנוניות; סנוניות באומנויות השונות; סוגיות רגשיות וחברתיות הרלוונטיות למיזם חינוך על סנוניות.