העבודה המשותפת של מכון אדם וחיה והמרכז לטכנולוגיה חינוכית (מט"ח) על תוכנית חיות איתנו החלה בתחילת שנת 2021. יחידות התוכנית לכיתות ב'-ג' החלו להתפרסם בהדרגה בקיץ 2021 ועד סוף אותה שנה, ויחידות התוכנית לכיתות ד'-ה' החלו להתפרסם בהדרגה בסוף שנת 2022 ועד קיץ 2023.
מורים ותלמידים מוזמנים להשתמש בחיות איתנו דרך אתר אופק של מט"ח, שם יש להם אפשרות להזין שם משתמש וסיסמה; כניסות שנרשמו במערכת זו מאפשרות תקשורת משופרת בין מורים לתלמידים אודות השימוש בתוכנית, ולכן הן הדרך המועדפת לשימוש בחיות איתנו במסגרת כיתתית. עם זאת השימוש בחיות איתנו פתוח לקהל הרחב, ואין כל מעקב אחר כניסות לא מסומנות (ללא הזנת שם משתמש וסיסמה). אין אפוא אמצעים להערכת היקף הכניסות המסומנות לעומת היקף הכניסות הלא-מסומנות.
מט"ח מנהל מערכת העוקבת אחר כניסות עם שם משתמש וסיסמה. המערכת עוקבת אחר כניסות לדפים נפרדים. במערכת הזו מחולקת התוכנית כולה ל-25 יחידות, אולם תקלה במערכת המעקב מנעה כל מעקב אחר שלוש היחידות האחרונות, לכל הפחות עד סוף אוגוסט 2024 (ולכן הנתונים שלהלן אינם מלאים). אם כן נתוני השימוש האמיתיים בחיות איתנו גבוהים יותר מהנתונים שאספה מערכת המעקב של מט"ח, אך אין כל דרך לדעת עד כמה הם גבוהים יותר.
ב-29.8.2024 הפיק אורי מאיר-מרגלית ממט"ח נתונים על הכניסות המסומנות לתוכנית מתחילת דרכה ועד אותו יום. הנתונים כוללים רשימה שמית של כל בתי-הספר שנעשתה בהם כניסה מסומנת לחלק כלשהו בחיות איתנו, ופירוט מספר המורים ומספר התלמידים שנכנסו לחיות איתנו באופן מסומן מכל בית-ספר. לפניכם סיכום הנתונים.
- מורים ותלמידים מכ-1,975 בתי-ספר שונים נכנסו לתוכנית באופן מסומן. לפי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ"ס) לשנת 2023, מספר בתי-הספר היסודיים במגזר היהודי בישראל הוא כ-2,741, כלומר הנתון של מט"ח מעיד על כניסות מורים/תלמידים מתוך כ-70.3% מבתיה"ס היסודיים במגזר היהודי בישראל (בחישוב זה לא נכללים בתי-ספר מהמגזר הערבי ומחו"ל, להלן).
- בתי-הספר הנ"ל מפוזרים בכל רחבי ישראל, הן ביישובים גדולים הן ביישובים קטנים.
- אף-על-פי שתוכנית חיות איתנו כתובה בעברית ודוברת עברית בלבד, נרשמו כניסות מסומנות לתוכנית מתוך כ-23 בתי-ספר במגזר הערבי (באחד מהם הנתונים מראים כניסה כיתתית).
- ברשימת בתי-הספר הנ"ל נכללים גם 25 מוסדות שאינם נמצאים בישראל אלא ב-8 מדינות זרות. לרבים ממוסדות אלה יש שמות יהודיים; בשניים מהם, בארצות-הברית ובגרמניה, הנתונים מראים כניסה כיתתית.
- בכ-984 בתי"ס נרשמה פעילות כיתתית בתוכנית. "פעילות כיתתית" מוגדרת כאן ככניסה מסומנת של 10 עד 238 תלמידים מאותו בית-ספר (מספרים המעידים מן הסתם שלא מדובר בכניסת תלמידים אקראית אלא בפעילות מאורגנת). בשאר בתי-הספר אין למערכת מט"ח נתונים המאפשרים להעריך אם התקיימה או שלא התקיימה פעילות כיתתית, כלומר היעדר רישום של כניסת תלמידים אינו מעיד כלל שלא התרחשה כניסת תלמידים בפועל.
- כ-8,643 מורים נכנסו לתוכנית באופן מסומן. לפי נתוני הלמ"ס, מספר עובדי ההוראה בבתי"ס יסודיים במגזר היהודי ב-2023 עמד על 74,777; כלומר שיעור המורים שנכנסו לתוכנית מעט יותר קטן מ-11.5% (המספר 8,643 כולל גם מעט מורים מהמגזר הערבי). ברוב בתי-הספר נכנסו לתוכנית רק מורים מעטים, אך בכ-216 בתי-ספר נכנסו לתוכנית 10 אנשי צוות ומעלה, מספר המעיד על תקשורת קבוצתית בנושא חיות איתנו בתוך אותו בית-ספר (מן הסתם יש תקשורת קבוצתית בין מורים גם כשמספרם קטן מ-10).
- מורים ו/או תלמידים מכ-12,853 כיתות לימוד שונות נכנסו לתוכנית באופן מסומן. לפי נתוני הלמ"ס לשנת 2023, במגזר היהודי בישראל פעלו 37,728 כיתות בית-ספר יסודי, כלומר הנכנסים הרשומים לתוכנית מייצגים כשליש מכיתות הלימוד במגזר היהודי בבתי-ספר יסודיים ישראל. אומנם הנתונים האלה אינם מגלים איזה שימוש עשו הנכנסים בתוכנית, אך זהו המספר החשוב ביותר להערכת מספר התלמידים שהשתמשו בתוכנית.
- מערכת המעקב של מט"ח תיעדה כניסה מסומנת של כ-43,282 תלמידים לחיות איתנו, אך המספר הזה אינו משמעותי; מספר התלמידים שנחשפו לתוכנית בפועל הרבה יותר גבוה, אך אין דרך לדעת עד כמה הוא יותר גבוה. המספר שנרשם אינו משמעותי כי השימוש בחיות איתנו בכיתה מבוסס על שימוש במחשב המורה בלבד, ואינו מחייב אפילו תלמיד אחד להיכנס לתוכנית בעצמו. כניסת תלמידים מסומנת עשויה אפוא להעיד (לפי השערה) על כניסה לצורך הכנת שיעורי בית בלבד. אפשר לראות שמספר התלמידים שנכנסו לתוכנית קטן מאוד בהשוואה למספר המורים שנכנסו אליה (5 תלמידים לכל מורה). יש לפחות ארבעה הסברים שונים לכך, ואין דרך להכריע מהו משקלם האמיתי של ההסברים האלה: א) מורים רבים נכנסו לתוכנית אך לא השתמשו בה כלל בעבודת ההוראה שלהם; ב) מורים רבים נכנסו לתוכנית והשתמשו בה בכיתה בלבד, בלי להטיל שיעורי בית; ג) מורים רבים השתמשו בתוכנית הן בכיתה הן בהטלת עבודות בית, אך רק תלמידים מעטים עשו את עבודות הבית; ד) מורים רבים השתמשו בתוכנית והטילו עבודות בית, אך תלמידים רבים שעשו עבודות בית לא נרשמו למערכת המעקב.