השתלמות לב הפסג"ה

סיכום מחזור 1 של ההשתלמות: הטמעת גישה הדדית במפגשי תלמידים ובעלי-חיים

ההשתלמות התקיימה בין 20 במרץ ל-8 במאי 2022, פרי שיתוף פעולה בין לב הפסג"ה (המנהל לחינוך התיישבותי), כפר הנוער הדסה נעורים ומכון אדם וחיה, בהשתתפות 20 מורות בחינוך היסודי, מטפלים רגשיים מתחומים שונים (טיפול בעזרת בעלי-חיים וטיפול באמנות) וגננות. ההשתלמות מוכרת לגמול.

מדובר בהשתלמות פסיכו-חינוכית שמטרתה להנחיל תפיסה ערכית של יחסי הדדיות בין אנשים לחיות, בניגוד לגישה הנפוצה של יחסי שליטה ושימוש בחיות בידי בני-אדם. (לדף הפרסומת להשתלמות ולתוכנית המלאה)

מחזור 2022 של ההשתלמות "הטמעת גישה הדדית במפגשי תלמידים ובעלי-חיים" במפגש מונחה בכלביית נעורים. (צילום: גל חכים-אשר)
אמפתיה

בחנו לעומק את השאלות הבאות: מה נדרש כדי שתתפתח אמפתיה לאחר? מה ההבדל בין הנאה רגעית מליטוף חיה ובין התפתחות היכולת לראיית האחר? מדוע פעמים רבות המפגש בין ילדים לבעלי-חיים בשבי אינו תורם לפיתוח אמפתיה ואף מוביל לאדישות ולזלזול באחר? וכיצד עשויה גישה הדדית לשנות את המצב?

מתוך הביקור בחוות להתחיל מחדש, מחזור 2022 של ההשתלמות "הטמעת גישה הדדית במפגשי תלמידים ובעלי-חיים". (צילום: גל חכים-אשר)
תועלת כפולה

למדנו כיצד לקדם מפגשים בין ילדים לבעלי-חיים, כך ששני הצדדים יפיקו תועלת מהמפגש. התמקדנו בדרכים ליצירת קשר ללא כפייה, בחינוך ערכי שמעלים מול הילדים שאלות וקונפליקטים בנוגע להימצאות החיה בשבי, בזכויות בעלי-החיים בהקבלה לזכויות שהילדים זכאים להן, באיכות החיים שאנו מבקשים לעצמנו – ובהקבלה איכות החיים שבעלי-חיים ראויים לה.

משתלמת במחזור 2022, "הטמעת גישה הדדית במפגשי תלמידים ובעלי-חיים". בחוות להתחיל מחדש קיבלו המשתלמות דף מידע על תרנגולת מסוימת והתבקשו לזהותה ולהוסיף מידע עליה. (צילום: גל חכים-אשר)
למידה מרחוק

הבנו שאפשר להרגיש קרוב ולפתח חמלה, כבוד ואמפתיה לאחר, גם מרחוק: סיורים וירטואליים ותכנים דיגיטליים הם דרך מצוינת לעשות זאת! נחשפנו לסביבת הלמידה חיות איתנו הפתוחה לשימוש ללא עלות, ומתאימה ליישום הן בחינוך הרגיל הן בחינוך המיוחד. בשיעור מיוחד עם דני פודים חווינו סיור וירטואלי בחוות החופש, וכך הכרנו את התוכנית החינוכית של החווה. התוכנית נבנתה בתמיכת שפ"י והיא מתבצעת כיום במסגרות חינוך לכל הגילאים.

חוויה בהדסה נעורים

קיימנו יום למידה חווייתי בכפר הנוער הדסה נעורים: פתחנו את היום בבראנץ' טבעוני מפנק של אלה לוי, כי אי אפשר לדבר על ראיית האחר ועל חמלה ללא דיון פתוח על טבעונות. ביקרנו במרחב חי הפועל בגישה הדדית, ובשיעור של רבקה לב הוצגו מיזמים לשיפור ולשינוי חייהם של בעלי-החיים בשבי, תוך כדי דיון בצרכים ובזכויות של ילדים ושל חיות כאחד. בסוף היום הגענו לכלבייה השיקומית כלביית נעורים כדי לדון בהבדל המהותי בין כלבנות טיפולית לשיקום הדדי. בשיעור בהנחיית אלה חבר נחשפנו לדוגמאות מרגשות מתוך העבודה הטיפולית והחינוכית המתבצעת בכלביית נעורים על-ידי הצוות והחניכים, ופגשנו את הכלבים העוברים שיקום עד שימצאו את הבית הנכון לכל חייהם.

ארוחה טבעונית שהכינה אלה לוי: נקודת פתיחה טובה לשיחה על הקשר בין ראיית האחר להרגלי צריכה, במחזור 2022 של ההשתלמות "הטמעת גישה הדדית במפגשי תלמידים ובעלי-חיים". (צילום: גל חכים-אשר)
חוויה בלהתחיל מחדש

ביקרנו בחוות להתחיל מחדש כדי להכיר את האפשרות ליצירת קשר משמעותי עם חיות שלרוב נתפסות כ"חיות משק". בסיור שהעבירה לנו ניצן מייזלס ממרכז חירות ללימודי חדשנות וקיימות ע"ש אגם לוי היכרנו את הסיפורים העומדים מאחורי כל בעל-חיים שמגיע למקלט: סיפורים של פגיעה, הזנחה, ניצול ונטישה, לצד הכרה בכוחות של החיות לא לוותר, להתמודד עם קשיים ולהשתקם פיזית ונפשית. סיפורים שילדים רבים יכולים להזדהות עימם, להרגיש שהם לא לבד ושיש ביכולתם לעזור לאחר ולקחת חלק בתהליכי השיקום ובניית האמון עבור החיות הללו מחדש. צללנו יחד עם תום קורדובה לאחד מהתהליכים המעמיקים המתקיימים בחווה בשיתוף עם נוער בסיכון מפנימיית דארנא. נער מהמם במיוחד שיתף בתהליך האישי שהוא חווה בפעילותו כמשקם בעלי-חיים. מעורר השראה!

בחוות להתחיל מחדש, אחת המשימות הייתה לצלם תמונה המספרת מידע חדש על החיה; למשל: פרות אוהבות לשחק בכדור! מחזור 2022, "הטמעת גישה הדדית במפגשי תלמידים ובעלי-חיים". (צילום: גל חכים-אשר)
ומה עוד מחכה לנו?

מיזם הסיכום של ההשתלמות – מיזם יישומי שמטרתו ליישם את הלמידה ואת הגישה ההדדית בפינות חי, במערכי שיעור בכיתה ובכל מפגש וירטואלי ופיזי המתקיים במסגרת החינוכית.

דילוג לתוכן