לומדים על רגשות בעלי-חיים בבית-הספר היסודי

ד"ר אריאל צבל וגל חכים-אשר

איך נעורר בילדים אמפתיה כלפי בני-אדם ובעלי-חיים? איך נלמד אותם לנתח מצב מנקודות מבט שונות? ומדוע חשוב לעסוק ברגשות במסגרת לימודי המדעים, ובפרט בלימודים על בעלי-חיים? מכון אדם וחיה ומט"ח יצרו יחד סביבת למידה מתוקשבת המעניקה למורות ולמורים כלים חדשניים ללמד על רגשות בעלי-חיים בביה"ס היסודי, באתר הפתוח לכול: חיות איתנו.

בעלי-חיים תופסים מקום חשוב ובולט בחיי היומיום של התלמידים – במשפחה, בחצר, בשכונה… ובלב. צילום: שרון חכים

הירשמו לסדרת מפגשים מונחים להכרת תוכנית הלימודים, תשפ"ד (ללא תשלום); כדאי גם להירשם לקבוצת הווטסאפ של חיות איתנו ולהתעדכן שם.

הבעיה שלנו בשטח

כמורות וכמורים, עבודתנו טעונה התייחסות יומיומית למפגשים בין תלמידים לבעלי-חיים: סיפורי תלמידים על חיות מחמד, פינת החי בבית-הספר, בעלי-חיים חופשיים בשטח בית-הספר, צמחונים וטבעונים בכיתה, דמויות בעלי-חיים בספרי הלימוד, מפגש עם בעלי-חיים בטיול כיתתי, ועוד.

מצבים כאלה מעמידים בפנינו אתגר חינוכי מורכב. מפגשים עם בעלי-חיים מחייבים התמודדות עם חיות הסובלות ממצוקות שונות, מטיפול לקוי ואף מניצול ומהתעללות. לא פעם מתעוררת בילדים הרגשת אחריות כבדה כלפי בעלי-חיים, ובמקרים אחרים נדרש טיפול זהיר בקונפליקט בין אדם לחיה ובין אנשים בעלי השקפות שונות. אפילו ההכרה בכך שלבעלי-חיים יש רגשות משלהם אינה קלה לתלמידים הרגילים להשתמש בחיות ככלים לפורקן ולבידור.

עד לאחרונה, המורה בשטח ניצב/ה מול האתגר החינוכי הזה כמעט לבד, בלי תוכנית לימודים מסודרת. מיזם חיות איתנו משנה את התמונה. המיזם לכיתות ב'-ג' החל לפעול בשנת הלימודים הקודמת, ותוכנית המשך לכיתות ד'-ה' נמצאת בפיתוח. התוכן הלימודי בחיות איתנו עוסק ברגשות בעלי-חיים ממינים ביולוגיים שונים ובנסיבות חיים שונות, וההתאמה לילדים נשענת על הקבלה עם חוויותיהם האישיות ועל טיפול זהיר בסוגיות שהתלמידים מכירים מקרוב ומתחבטים בהן, כמו החזקת בעלי-חיים בשבי, קניית חיית מחמד או ליטוף בעלי-חיים בכפייה. חומר לימודי מסודר בנושאים כאלה מפחית מהעומס המוטל על המורה, ומאפשר לפתוח בכיתה בביטחון נושאים שעד כה טופלו בבהילות.

מנחת סרטוני חיות איתנו, תום קורדובה, בצילום עצמי עם הכבשה נחמה בחוות הצלה לבעלי-חיים

בין מדע ללמידה חברתית-רגשית

משהו מוזר קורה לבעלי-חיים במערכת החינוך הממלכתית. למרות מקומם החשוב והבולט בחיי היומיום של התלמידים – במשפחה, בחצר, בשכונה… ובלב – בעלי-החיים נדחקים למעמד של אובייקט חסר נשמה בחינוך המדעי, או שמתייחסים אליהם כדמויות בדיוניות ומטפוריות בלימודים ההומניסטיים.

בכיתה עולים באופן ספונטני תכנים מוחשיים ומורכבים הרבה יותר ביחס לבעלי-חיים. מה יכול/ה אפוא המורה לעשות? הפתרון המקובל הוא אלתור. אומנם עומדים לרשותנו כמה תכנים מצוינים שיצרו השירות הפסיכולוגי-ייעוצי (שפ"י) וארגונים אחדים, אך לא כל התכנים האלה מתאימים לתהליך הוראה מסודר, וקשה לחבר אותם לחינוך המדעי.

מצב זה מפתיע לנוכח המעמד הרם שקיבלה בשנים האחרונות "למידה חברתית-רגשית" (SEL). הלוא בעלי-חיים תופסים מקום מרכזי בחיי ילדים – כחברים או כמעט כאחים, כשכנים, ולמרבה הצער גם כקורבנות; האם קשרים אלה אינם מזמינים אפוא למידה חברתית-רגשית? החיבור בין הילד לחיה אינטואיטיבי ועוצמתי. כשכלב מפגין פחד או שמחה, הילד מזהה בקלות את רגשות הכלב ומזדהה איתו. כשגוזל יונה נפל מקינו, הרגשת אחריות ורצון לעזור היא תגובה ספונטנית המצריכה הכוונה מעטה בלבד. אין מטרה המושכת מעורבות קהילתית-אזרחית כמו מבצע סיוע למקלט בעלי-חיים, ועם זאת אין קורבנות מושכים יותר מבעלי-חיים – כשילד או קבוצת ילדים מפתחים פתולוגיה חברתית ורגשית. 

יכולתו של ילד להבחין ברצונות, בחוויות ובצרכים של החיה שמולו היא יסוד חשוב בהתפתחות רגשית בריאה ובהתפתחות תקינה של הילד כפרט בחברה. ילד שלמד להבחין ברגשות הכלב שחי איתו ולהתחשב בהם – יְיַשם את היכולת המבורכת הזו על מצבים בין-אישיים רבים ושונים; וגם ילד שלמד להתעלם מרגשות הכלב ולראות בחיה שאיתו צעצוע או אובייקט ביולוגי ותו לא – יעביר את היכולת המסוכנת הזו למצבים חברתיים אחרים.

למידה על בעלי-חיים במונחים של גוף והתנהגות בלבד אינה עונה על צורכי הלמידה המרכזיים של ילדים. היא עוקרת מהחינוך המדעי את היסוד החברתי-רגשי, ואף אינה עולה בקנה אחד עם המחקר הנרחב על רגשות בעלי-חיים בפסיכולוגיה ובענף המדעי המוקדש לרווחת בעלי-חיים. הלמידה על רגשות בעלי-חיים עשויה להוביל שילוב מנצח בין סקרנות מדעית לאחריות חברתית-סביבתית.

דף הכניסה (סביבה פיזיטלית) לתכני חיות איתנו
סביבת הלמידה חיות איתנו כוללת שכבות אחדות, נוחות להתמצאות ולהפעלה

תוכן אקטואלי באריזה עכשווית

מיזם חיות איתנו מוביל בישראל את ההוראה לילדים בנושא רגשות בעלי-חיים. המיזם נפתח בשלהי שנת 2020 ביוזמת מכון אדם וחיה – גוף במימון נדבנים ישראלים, המוקדש לשיפור היחסים בין בני-אדם לבעלי-חיים דרך שיתוף פעולה עם מסגרות ממוסדות. אנו, נציגי המכון, מומחים להיבטים שונים ביחסי אדם-חיה: ד"ר אריאל צבל – פילוסוף, היסטוריון ומורה, וגל חכים-אשר – פסיכולוגית חינוכית. במט"ח (המרכז לטכנולוגיה חינוכית) מצאנו שותף טבעי בזכות ניסיון פדגוגי עשיר, תוכנית מצליחה ללימודי מדעים (פלא טבע) שאפשר להעשיר אותה בתכנים על רגשות בעלי-חיים, ואמצעים מגוונים להוראה מתוקשבת בסגנון משחקי. העבודה המשותפת של שני הגופים הניבה תוצר חינוכי חסר תקדים הפתוח לשימוש חינם וללא חובת הרשמה – בכיתה וגם במחשב הביתי ובטלפון.

סביבת הלמידה חיות איתנו נועדה לענות על הצרכים של התלמידים – וגם שלך, המורה בבית-הספר היסודי. מדריך מפורט למורה יסייע לך לשלב את חיות איתנו הן בשיעורי מדעים והן בשיעורי חינוך וכישורי חיים. מורות מדווחות על שימוש יצירתי שהן עושות בסביבת הלמידה הזו: יש המוסיפות תצפית בבעלי-חיים בסביבת בית-הספר, אחרות מובילות התערבות מעשית לטובת בעלי-חיים בפינת חי או באזור המגורים של התלמידים, ולעיתים קרובות המיזם אף משמש כמסגרת לפעילות חינוכית על רגשות הילדים ועל היחסים ביניהם – בלי עיסוק ישיר בבעלי-חיים.

סביבת הלמידה המקוונת מהווה עוגן נוח של ידע ושל הפעלה עבור יוזמות שונות, והיא אף פוטרת אותך, המורה, מארגון מפגשים ממשיים עם בעלי-חיים למטרת למידה. שיעורים מקוונים הכוללים אמצעי המחשה ברורים, כגון סרטונים, מציעים יתרונות לימודיים המייתרים את פינת החי כאמצעי למידה. פינת חי בית-ספרית עלולה להיות מקום מפגש מטריד בין תלמידים מבולבלים לבעלי-חיים מצופפים וסובלים, והמערכת המקוונת תורמת במתכוון למיגור המתקנים המיושנים האלה.

ההצלחה של חיות איתנו נשענת על מענה לשאלות המעניינות ילדים קטנים, על רקע תופעות מחייו הממשיים של הילד ומצבים שילד יכול להרגיש בהם השפעה ממשית מצידו. לכן בעלי-החיים המופיעים בסביבת הלמידה המקוונת הם אותם בעלי-חיים שהתלמידים פוגשים ברחבי היישוב שלהם או במתקנים מקומיים כגון פינות חי – ללא הפרדה מלאכותית בין "חיות בר" ל"חיות בית" וללא הפרדות אחרות שאינן מתיישבות עם האינטואיציה הילדית. העמדות הרגשיות והערכיות בחיות איתנו מגוונות ומותאמות לחיים האמיתיים: לעיתים המפגש עם בעל-חיים משמח ולעיתים מעציב, לעיתים מרגש ולעיתים משעמם, מעורר הזדהות או זר ומשונה. גם מצבי קונפליקט נפוצים זוכים לתשומת-לב מיוחדת – בהתאמה מתבקשת לתנאי הכיתה ולגיל התלמידים.

הסרטון הראשון בחיות איתנו: אחד מ-22 סרטונים בסביבה הלימודית המקוונת

דמות הבוגר ועבודת המורה

במסמך "דמות הבוגרת והבוגר: המדיניות הפדגוגית הלאומית, 2031-2021" מאפיין משרד החינוך את הערכים ששואפת מערכת החינוך להנחיל לתלמידיה, וביניהם "סולידריות ועזרה לזולת, מעורבות חברתית ואזרחית, מחויבות לטבע וקידום צדק סביבתי." ערכים אלה מוצגים לצד רשימת מיומנויות רצויות, וביניהן "אוריינות מדעית, חשיבה ביקורתית, מודעות חברתית".

לא קל להגשים את החזון החינוכי הזה. לדעתנו, אי אפשר לממש אותו בהצלחה בלי להקדיש מקום משמעותי לקשרים ההדוקים שמתקיימים בין התלמידים לבעלי-חיים ובלי להתייחס ברצינות לרגשות בעלי-חיים כפי שילדים מבינים אותם ומתעניינים בהם. מיזם חיות איתנו מכנס יחד את התכליות החינוכיות האלה בתוך מערכת נגישה ונוחה להפעלה.

חיות איתנו – שיר הנושא

הירשמו לסדרת מפגשים מונחים להכרת תוכנית הלימודים, תשפ"ד (ללא תשלום); כדאי גם להירשם לקבוצת הווטסאפ של חיות איתנו ולהתעדכן שם.

דילוג לתוכן