חיות איתנו – תגובות מהשטח

תוכנית חיות איתנו החלה לפעול בתחילת שנת הלימודים התשפ"ב (2022-2021). שש יחידות הלימוד לכיתות ב'-ג' עלו לרשת בהדרגה, ועד תום שנת הלימודים נעשה שימוש בתוכנית בכמה מאות כיתות. התגובות לתוכנית נלהבות; חלקן מתפרסמות בקצרה בלוח שיתופי בתוך התוכנית, ותגובות מפורטות יותר הגיעו אל מכון אדם וחיה ואל מט"ח במישרין ממורות אוהדות. לפניך מבחר תגובות כאלה.


בית-ספר רוממה ניגונים, חיפה

כיתות א'-ד' – כיתות חינוך מיוחד בבית-ספר רגיל, נובמבר-דצמבר 2021

המורה: מיכל לסרי

עבודת הסיכום של חיות איתנו – קיר הסברה משותף במסדרון בית-ספר רוממה ניגונים, חיפה. צילום: מיכל לסרי.

בית-הספר הממלכתי רוממה ניגונים הוא בית-ספר יסודי רגיל הכולל כיתות לחינוך מיוחד. לסרי העבירה את תוכנית חיות איתנו לשתי כיתות רב-גיליות (א'-ב', ג'-ד') בחינוך המיוחד. מסכמת לסרי:

"השנה לימדתי שיעורי בעלי-חיים כשיעור קבוע במערכת. ידעתי כי המטרה שלי היא לא עוד שיעורי ידע על בעלי-חיים אלא למידה ושיח על היחסים עם בעלי-החיים שסביבנו, על רגשות וצרכים של כולנו. באופן מפתיע, דרך אתר אופק מטח מצאתי את התוכנית חיות איתנו.

"גיליתי תוכנית רחבה ומגוונת העוסקת בשילוב תוכן לימודי ורגשי. בדיוק מה שחיפשתי. אין תוכנית כזו לילדים באף מקום. הכול מרוכז במקום אחד, מסודר בצורה מובנית עם הסברים ודוגמאות. שמחתי שיש בחיות איתנו נושאים משמעותיים בתחום הקשר ההדדי עם בעלי-חיים, כגון רגשות וצרכים בסיסיים. ושמחתי שהתוכנית מדברת מנקודת מבט של החיה, מנקודת מבט של הילד ומתוך המפגש ביניהם. דרך נפלאה להגיע לילדים ולעזור לעלות למודעות את הנושא.

"תוך כדי הלמידה והשיח עלו נושאים רגשיים כמו הצקות, אובדן, אימוץ, חברות ועוד. נושאים שלא בטוח שהיו עולים בכיתה בצורה אחרת. התלמידים שיתפו ביחסים עם חיות המחמד שלהם מחיי היום-יום, נתנו דוגמאות ונזכרו באירועים שקרו להם. גם תלמידים שבדרך-כלל ממעטים להשתתף היו פעילים מאוד ודיברו. דרך השיח על בעלי-חיים הם שיתפו דברים על עצמם וגילו מכנים משותפים אחד עם השני. זה תרם מבחינה חברתית.

"התלמידים גילו סקרנות והתלהבות מהסרטונים, ובייחוד מהמשימות המקוונות. הם עבדו גם באופן עצמאי עם מחשבים אישיים ופתרו בכיתה חלק מהמשימות שנועדו לבית. התוכנית הועברה מנובמבר עד סוף שנה, לא באופן רציף כל שבוע; בין לבין הוספתי תכנים, פעילויות, סרטונים, מצגות ויצירה – כגון יצירת בתים בחורף לחתולי רחוב. בפעילות הסיכום בסוף השנה, התלמידים אמרו שנהנו מאוד ללמוד דרך האתר והעלו נושאים שלמדנו."

כהרחבה של חיות איתנו הגיעה לסרי לבית-הספר בחברת כלבתה, גולדי. מספרת לסרי:

"גולדי נמצאה עזובה ובודדה בשדות. לקח זמן להגיע אליה. היא לא סמכה על אף אדם. מול כלבים אחרים פחדה וגילתה התנהגות תוקפנית. בגיל חצי שנה אומצה. זה היה תהליך ארוך של יצירת קשר, קרבה, ובכלל לסמוך על אנשים ולהרגיש בטוחה בעולם. עם הרבה עבודה, חשיפה חום ואהבה. כיום גולדי מתקרבת לבני-אדם ורגישה מאוד כלפיהם.

"בכיתה הייתה הכנה מראש לביקור של גולדי. סיפרתי מאיפה היא הגיעה ומה הרקע שלה, כיצד לנהוג מולה כדי שהיא תרגיש בטוחה, וכיצד ליצור עימה קשר ולהתקרב. ישנם תלמידים שרצו ליצור קשר מהר, לכפות את רצונם. זה היה מקום לדבר על הרצונות של גולדי מול הרצונות של הילדים. הרגישויות והחרדות שהביאה גולדי לכיתה אפשרו לדבר על הנושאים הללו.

"דרך חיות איתנו יכלו התלמידים ליישם תכנים עם גולדי, למשל כיצד מתקרבים לבעל-חיים [ראו יחידות 1, 4]."

גולדי בטיול. צילום: מיכל לסרי.

בית-ספר תפוז, פרדסיה

כיתות ב', אוקטובר 2021-יוני 2022

המורה: דקלה חיימוביץ'

תפוז הוא בית-ספר יסודי ממלכתי. חיימוביץ' היא מורה למדעים, ובהנחייתה שולבה תוכנית חיות איתנו בלימודי המדעים לאורך שנת הלימודים. מסכמת חיימוביץ':

"התלמידים חשבו ותכננו בקבוצות קטנות דברים שהם רוצים לתקן ביחס של בני-אדם לחיות: מה כל ילד ומבוגר יכולים לעשות למען החיות? לאחר מכן יצרו התלמידים כרזות, שנתלו על קיר הסברה במבואות בית-הספר.

"התלמידים התחברו מאוד לתוכנית ושיתפו פעולה בהתלהבות גדולה. הם הביאו דוגמאות רבות מחייהם האישיים, ובחלק מהעבודות אף צילמו את החיות הפרטיות שלהם. בנימה אישית, נהניתי מאוד עם תלמידיי.

"התוכנית חווייתית ומותאמת לגיל הזה. הכרזות משכו את תשומת-לב ההורים והתלמידים מכל בית-ספר – לעצור ולקרוא את הכתוב על קיר ההסברה. כך פורסם המסר מעבר לתלמידים."

עבודת הסיכום של חיות איתנו – קיר הסברה משותף: כרזות באולם הכניסה לבית-ספר תפוז, פרדסיה. צילום: דקלה חיימוביץ'.
המשך הקיר באולם הכניסה לבית-ספר תפוז, פרדסיה. צילום: דקלה חיימוביץ'.
כמה כרזות במבט מקרוב בבית-ספר תפוז, פרדסיה. צילום: דקלה חיימוביץ'.

בית-ספר מעגנים, מעגן מיכאל

כיתות ב', אפריל-יוני 2002

המורה: איילין קאלו

מעגנים הוא בית-ספר יסודי ממלכתי הנמצא בקיבוץ מעגן מיכאל. קאלו:

"התוכנית היוותה עבורי המשך ישיר לתוכנית לימודית שנתית שהעברתי מתחילת השנה על אותם נושאים: היכרות מעמיקה עם בעלי-החיים של המרחב החי [פינת חי מעגן מיכאל] דרך הסיפורים האישיים של בעלי-החיים, הכרת הצרכים והרגשות שלהם וחשיבה על מה שאנחנו יכולים לעשות למענם. דרך התוכנית, הילדים חוו בצורה יצירתית ועניינית על רגשות וצורכי בעלי-החיים השונים. דרך הבנה על חשיבות ההיכרות עימם וההקשבה, התלמידים יכלו לפגוש את בעלי-החיים במרחב החי שלי באור שונה.

"לאחר כל יחידה העברתי מפגש פיזי במרחב החי כדי ליישם את הנלמד ביחידות השונות. הילדים הצליחו לחשוב באופן עצמאי על רעיונות ופעולות הקשורות לטובת רווחתם של החיות, ויצרו יחד העשרות והאכלות מכוונות לצורכיהן. התוכנית באמת עזרה לי להעביר לילדים את התכנים החשובים בצורה פשוטה, קלילה ומובנת.

"שיא התוכנית הסתכם ביום זכויות בעלי-החיים [י"א באייר]. עם המון סקרנות ויצירתיות הילדים עברו את התוכנית חיות איתנו ויצרו פרויקט מרגש עבור יום זכויות בעלי-החיים. בתמונה ניתן לראות את קיר ההסברה בכניסה לחדר האוכל של הקיבוץ."

עבודת הסיכום של חיות איתנו – קיר הסברה משותף, מעשי ידי תלמידי בית-ספר מעגנים, באולם הכניסה לחדר האוכל של קיבוץ מעגן מיכאל ב"יום זכויות בעלי-החיים". צילום: איילין קאלו.

בית-ספר נוף ים, הרצליה

כיתות ג', פברואר- יוני 2022

המורה: מורן אדר

נוף ים הוא בית-ספר יסודי ממלכתי. מורן אדר אחראית על פינת החי של בית-ספר ומלמדת את השכבות הצעירות. תוצאות עבודתה בחיות איתנו בבית-הספר זכו לסיקור אוהד במקומון בהרצליה. מסכמת מורן:

"אני תמיד מסבירה לילדים שזו אינה פינת ליטוף, שזה הבית של בעלי-החיים. תוכנית חיות איתנו מסבירה את זה מצוין. התוכנית מלמדת, עניינית ומרתקת!"

עבודת הסיכום של חיות איתנו – קיר הסברה משותף בבית-ספר נוף ים, הרצליה. צילום: מורן אדר.
תוכנית חיות איתנו כוללת שיעור (יחידה 3) על חשיבותו הרגשית הרבה של חיפוש מזון מאתגר. בעקבות זאת הכינו תלמידי בית-ספר נוף ים (הרצליה) מתקן שנועד לאתגר את האוגרים המוחזקים בפינת החי, עם מזון השובר את החדגוניות של המזון התעשייתי. צילום: מורן אדר.

בית-הספר על שם אורנה פורת, הוד השרון

כיתות ב', שנה"ל תשפ"ב

המורה: שימי שניר

בית-הספר אורנה פורת (נחשון) הוא בית-ספר יסודי ממלכתי. המורה שימי שניר העבירה את חיות איתנו לשלוש כיתות ב', והקדישה לכך כחמישה שיעורים כפולים בכל כיתה. המורה הרחיבה את הפעילות הלימודית מסביבת הלמידה המקוונת לעבודה אישית על נייר. הנה דוגמאות אחדות:

בעקבות יחידה 1 בחיות איתנו: עבודות תלמידי כיתה ב' בבית-הספר על שם אורנה פורת, הוד השרון. צילומים: שימי שניר.
בעקבות יחידה 1 בחיות איתנו: עבודות תלמידי כיתה ב' בבית-הספר על שם אורנה פורת, הוד השרון. צילומים: שימי שניר.

דילוג לתוכן